Somethings you have to see a ceveral times before you believe

2009-11-23 @ 13:50:31 / Allmänt / Kommentera (2) st

Ramsele bygden

Håla eller guldkorn?

 

Egentligen är det upp till var och en att bestämma hurvida Ramsele räknas som håla eller guldkorn.

Den äldre generationen ser den utan tvekan som ett guldkorn och den yngre ser den som en håla.

Hur kommer det sig då att jag som 21åring sätter mig vid tangenterna för att försvara min tro på denna bygd?

Jag som 21åring, som tillhör den yngre generationen. Generationen som flyr fältet så fort vi börjar gymnasiet. Vilket jag skulle vilja påstå är det enda vi inte har här ”hemma”.

 

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag är duktigt trött på allt gnäll om Ramsele som bygd. Samt att jag vill lyfta fram hur bra vi har det och att vi har all rätt att vara stolta över vår bygd.

 

Om vi börjar med låt säga.. Omgivningarna.

Fiskevatten i överflöd med allt från abborre till gädda och ädelfisk.

Jaktskyttebanor både i Edsele och Ramsele.
Jaktguider som tar emot folk för att visa det fantastiska djurlivet och jaktmöjligheterna vi har

Vi har oerhört vackra vandringsleder som sträcker sig allt ifrån 4km till hur långt du nu orkar gå.

Elljusspåren, upplysta spår som är välpreparerade både sommar och vinter.

Orkar man inte gå för egen maskin så har vi nyligen fått in ett ställe som heter ”Hrafnasils Islandshästar” där man får uppleva våran natur från hästryggen.

Detta för mig in på Fältrittklubben. Där instruktören nyligen fått stipendium, dem har högst kvalité på hästmaterial jämfört med närliggande klubbar inom en omkrets av 10-12mil.



Och där börjar vi komma in på föreningar och intressen.

Ishockey är en annan stor sport på bygden. Nicklas Sundströms hockeyskola tillexempel. En stor ishockeystjärna kommer för att coacha ungdomar från bygd och närbygd för att han tror på dem. Är det inte dags att vi gör det också?


Fotbollen. Där har vi 5-6 fotbollsplaner att tillgå, både grus och gräs. Där har även en ny läktare byggts. Vi har många lag och de brukar för det mesta ligga bra i topp i tabellerna.

Hit räknas också skidbacken som är öppen i princip när vi känner för det under vintersäsong. Här finns både preparerade nerfarter och offpist.

Våran gympasektion. Det finns tillgång till träning 5dagar i veckan. Allt ifrån boxning till vattengympa, gubbgympa och step up. Det finns något som passar alla.

Simhallen som är öppen 2 dagar i veckan + en dag för vattengympa. Där det även finns badvakt så att vi tryggt kan lämna barnen där.
Badvakter är vi även bortskämda med på campingen, utebadet. Inte många ställen har badvakter att tillgå. Vi kan tryggt lämna våra barn och istället njuta av ett parti beachvolley, en solstol eller en stilla promenad runt omgivningarna.

Och hur fantastiskt är det inte att kunna tillgå en vedeldad bastu som finns i ett av härbrena på campingen? Fantastiskt vacker inredning med spa-avdelning, duschar och bastu.

Fantastiskt vacker är också den gamla kvarnen, där du än idag kan köpa kornmjöl som mals i kvarnen.

Omgivningarna där är magiska och du kan nästan se älvorna smyga runt husknuten.

 

Inte långt där ifrån ligger jättegrytorna. Vårat egna naturunderverk. Dem som en gång varit där återkommer garanterat. Ett fantastiskt vattenliv av alger och växter återspeglas i dessa grytor där tiden tycks ha stått stilla.

Och när vi talar om sevärdigheter.

Hembygdsgården är en underbar plats. Där säljs det våfflor på sommaren, på midsommar samlas bygden för firande i traditionell stil emellan de gamla husen.

Där i närheten ligger också Resturang Utsikten som har den mest fantastiska vyn i bygden. Ner över Faxälven mot gamla kyrkan.
Här serveras luncher och beställningar efter önskemål. Även pubkvällar förekommer.

 

Resturanger och lunchställen har vi förresten gott om.
Sockerbagaren tillexempel. En lättlunch med hembakt kaffebröd till efterrätt?
Pizzeria Rafna där dem har både pizza och A la carté.

Hotell Färnlöfs där det anordnas bla.  pubkvällar, må bra helger, a la carté och boende.
Grill 1:an om du vill ha något snabbare och lättare så är ”grillen” öppen dagligen och serverar allt ifrån strips till köttbullar

 

Och här börjar jag komma in på företag.

I ramselebygden finns ungefär 90 företag. Varav 20 % är kvinnliga företagare. Rätt häftigt.

 

Vi har allt att tillgå på våran bygd.

Matvaruaffär, två stycken till och med. Ica och OKQ8

Systembolag

Färghandel med färg, leksaker  och presenter
Vulk och Maskin med allt från verktyg till hundmat
Makaluboden som är en nyöppnad affär med hantverk
Och så mycket mer!
Skulle jag räkna upp allt så skulle ni förmodligen sluta läsa för det skulle bli för mycket.

 

Och hur fantastisk service har vi inte?
Folktandvård
Vårdcentral
Två äldreboenden

Medborgarkontor m. plats för socialservice och arbetsförmedling

Apotek

Bank

Vi har både låg, mellan och högstadium och två friskolor.


Återigen, jag kan räkna upp många många fler.

Men egentligen är inte mängden intressant. Utan bredden.


Våra sommaraktiviteter sträcker sig från Rafnastämman med folk musik till lastbilsträffen med motormuller.
Motormuller hör vi även på veterandagen som är oerhört stor.

Vi bor 1500 personer i denna bygd med omgivningar.
1500 personer

90 företag

Oräkneligt antal föreningar och engagerade.

 

Förstår ni hur stolta vi borde vara över Ramsele.


Så här sitter jag. En 21åring som trivs riktigt bra med att bo i Ramsele. Visst har jag en önskan att se världen. Men jag kommer alltid att återvända hem.
Hem till Ramsele.

Jag är stolt över ”min” hemort.

 

Och till er säger jag; ”Tillåt mig, tillåt henne, tillåt honom vara stolt över vår bygd”

Till alla andra säger jag; ”Låt oss vara stolta”

 

För det borde vi faktiskt vara.

 

Och eftersom jag inte ens fått med hälften av allting vi har så hänvisar jag till www.ramsele.com

Där vill jag att ni går in och kollar ordentligt, för hur många av oss har egentligen gjort det? Där finns alla företag, föreningar, sevärdigheter osv.


Kommenterat av: Tove

..och du kan vara stolt som kan framhäva Ramsele så bra!

2009-11-23 @ 16:44:19
http://torparfrun.blogspot.com/
Kommenterat av: Sandra

ramsele i sig är det inge fel på, utan personer som bor där som gör ramsele till ett dåligt ställe, naturen är helt underbar, det håller jag med om.. älskar att fota där. men nu kan jag inte skriva mer XD

2009-11-24 @ 12:30:03
http://zitu.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: