Föreläsning

2012-06-21 @ 13:31:57 / / Kommentera (0) st
I måndags kväll så drog jag till Näset i Sundsvall för att hänga med dom andra hästtjejerna som var på Tedträning.
Och under tisdagen höll han en så sjukt bra föreläsning.
Att tävla på den nivå man är!
Han pratade mycket om träningsupplägg till tävling och att man ska tävla på den nivå man är.
Han sa att man ofta ser ryttare som försöker sig på höjder dom inte klarar av.
"T.ex. Varför ska du tävla 1m när du inte är felfri i alla 90klasser?
Eller varför ska du tävla 1,10 när du bara kommit runt 1 metersklass felfritt?
Det handlar om att leverera på den nivå du är!
Att leverera är att prestera. Dvs. felfritt"
Han sa att många hästar blir förstörda tack vare det. Att dom aldrig når de högre klasserna tack vare att folk har för bråttom.

Det tar ca 10år att bli proffs på något. MINST 10år. Så varför stressa?
Framförallt tyckte han att detta gällde ponnyryttare.
Som stressar och stressar för att det finns så jäkla mycket begåvade ponnyer nu och alla vill skilja sig från mängden.
Men han menade på att det bästa du kunde göra för att skilja dig från mängden var att rida bra och ta det lugnt.
Dagens stilhoppning var skit och uppmuntrade till sämre ridning och ponnyryttarna nu red sämre än någonsin.
Samtidigt som hästryttarna hade alldeles för svåra hästar.
Hela föreläsningen var så sjukt bra!

Så nu tänkte jag faktiskt följa hans träningsupplägg som faktiskt var grymt likt mitt eget. Han hade verkligen ett sunt tänk och flera saker han sa tänkte jag bara att. Ja, så är det.
Bland annat allt med hållbarhet och dylikt. Och mina hästar är ju sällan dåliga.
Mina hästars skador har varit olyckor. Typ Ådi's senskada, men den fick hon i hagen.
Så mina hästar har i princip alltid hållit och det måste ju bero på något, så någonstans gör jag ju rätt i mitt upplägg.
Sjukt härligt!
Så nu på väg hem så peppade Monia mig och lyckades nästan övertala mig till ett beslut och det beslutets mål är teds sommarkurs nästa år.
Nu jäklar ska det satsas!


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: