Planering Marabou

2012-03-26 @ 17:55:06 / / Kommentera (0) st
Tänkte skriva lite om hur jag hade tänkt jobba med Marabou (Mulle) framöver.
Bakgrund:
Mulle är ungefär som en 3åring. Han är totalt omusklad, bara sutten på och är i nuläget inte ridbar.
Han är vinglig och har inte koll på fötterna
Planen:
Min plan med honom är att börja med longering och promenader.
Longera inspänd och börja med att lägga ut en bom på volten och longera honom lång och låg över den.
Sen utöka till två bommar om en vecka eller så, och sen 3 bommar ytterliggare en vecka senare.
Sedan även börja ha dem lite upphöjda.
Samt gå promenader i början nu på bar mark och mig på backen, framöver när skogen smält fram så blir det i kuperad terräng och senare framöver även uppsuttet.
Målsättning:
Målsättningen är naturligtvis att han ska bli en ridskolehäst.
Kortsiktigt mål:
Om två veckor ska han kunna gå stadigt i formen i trav lång och låg på volten.
Som det är nu bråkar han ganska mycket med inspänningen och spänner upp halsen.


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: