Svar till kommentar

2012-09-15 @ 17:19:20 / Allmänt / Kommentera (1) st
För att folk inte har orken/konditionen att faktiskt rida hästen för skänkel/öppet säte med flexibla höfter framåt mot ett stöd längre fram till hästens mun. Att sitta och korta upp tyglarna på en häst utan framåtbjudning, "fippla" med handen, gnugga ner ärslet i sadeln utan att ge hästen någon som helst ryggfrihet, istället för att låta hästen ridas fram ordentligt på lite generösare tyglar och sen få/ta ett ärligt stöd, ett par bakben som fått chansen att vara verksamma tack vare en ryttare som faktiskt ORKAR RIDA framåt. Det brukar vara problemet i de flesta fall enligt mig... ;) /Tina
 
 
Jo det är väl så, men sen brister det väl lite i kunskapen också.
Ofta blir man lärd att rida med rörlig hand vilket gör att många konstant sitter och rör på fingarna och får en orolig hand?
Jag är en väldigt dålig sätesryttare faktiskt, jag kommer inte ner i sadeln eller så blir jag bakåtlutad helt på bakvalvet.
Måste ta och rida lektion för dig någon gång tror jag =D

Kommenterat av: Anonym

Det där med okunskapen är nog också en del i det, man vet helt enkelt hur det ska kännas, och ser att hästarna "går fint när de går och böjer på nacken" :) är ju en hel vetenskap bakom att få den ena eller den andra hästen att jobba i en ärlig arbetsform som passar just den hästen. Men A och O för att komma dit är ett säte som anpassar sig efter hästens rörelser, orka rida på framåt, följ och känn hästens båda sidors rörelse och få känslan att lätta uppåt framåt, ska hästen kunna lyfta fram höger bakben? Ge då hästen plats för det, lätta på ärslet/höften på högersidan :) (haha, fult uttryckt) även om man ska komma ner i sadeln och "skjuta på framåt" med sätet är det lätt att man blir för fixerad i sadeln och ger därför inte hästen nån ryggfrihet - begränsade bakben - hamnar bakom handen - ryttaren kortar upp tygeln för den då blir glapp när hästen inte kommer fram med nosen - armen blir rak och stum = en häst utan framåtbjudning, en ryttare som är tillbaks på ruta ett :) Så som sagt, sätet och orken är en stor del, jag ska inte säga allt. Men, det är som en uppenbarelse när man känner att man kan koppla ihop hästens rörelser med sina höfter/säte och tänka uppåt framåt (utan att röven glappar ur sadeln såklart;) ) Och vad fjäderlätt det går framåt sen :) kom till Umeå och rid Jasmin, du är välkommen :)

2012-09-15 @ 17:39:22

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: