Svåra hästar

2013-01-18 @ 14:00:00 / Allmänt / Kommentera (0) st
Jag läser en hel del hästannonser.
"Kräver rutinerad ryttare"
"Något svår att hantera"
"Speciell att rida"
 
Vad anser ni vara en "svår" häst?
Jag tycker hästar kan vara svåra på olika sätt.
 
T.ex.
Karma, jag tycker hon är svår för att hon är så himla känslig. Man får verkligen ha fingertoppskänsla när man rider henne. Kräver man lite för mycket på en gång så tiltar det i det där lilla fuxhuvudet.
Samtidigt är hon svår för att hon är så himla framåt och vill så mycket!
La'bri var också svår på sitt sätt, galet känslig och om man var för kontrollerande i sitt ridsätt så flippade han ur.
 
Sedan finns det hästar som är svåra på det sättet att dom bockar, reser sig eller liknande.
Jag har mer problem med hästar som bockar än som reser sig.
Om dom stegrar står dom ofta stilla och går rätt upp. eller kliver framåt ett steg i taget.
Medan en dåre som bockar drar iväg i 140blås och kan tvärvända rätt vad det är.
 
Och när blir man en rutinerad ryttare?
Då man ägt 10hästar?
När man ridit alla hästar på sin ridskola?
När man kan hoppa 1,50 på ett enkelhinder?
 
Tycker det relativa är väldigt intressant.


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: