You're lucky I'm so nice.

2010-01-14 @ 23:23:42 / Allmänt / Kommentera (2) st



Jag blir så förundrad.
Inte över mig själv denna gång.
Utan över den s.k mänskligheten.
Att vara mänsklig. Det ska vara något positivt.
Jag vet inte om jag tycker det längre, vet inte om jag vill kalla mig människa.

Det här med vargjakten tex. Nu rymde det vargar från en djurpark i Skåne. Då sköt man dem?
Varför? Jo, för hade vargar en gång rymt så skulle man skjuta dem.
Jag frågar mig snarare varför man stängde in dem från första början?
Djurparker, måste vi ha dem? Jo men man ska få kunskap om vilda djur på ett säkert sätt.
Ja, väldig kunskap med beteendestörda djur, björnen Loke i Junsele tex. som lärt sig sitta fint för att få godis. Hur naturligt är det?
Ja men en del djur är utrotningshotade. Ja fine, de är en bra idé. Men ha då habitat där dom kan föröka sig och få naturliga beteenden. Inte placera in en passande hona i ett hägn och tänka att de är samma art, klart dom förökar sig.
Alla djur är inte sådana.
Och att vi då tar oss rätten, att stänga in djur så när dom rymmer skjuta dem? Jag har svårt att ta det.

Ja, jag fattar grejen också. Vargar uppfödda i hägn i byar när dom inte lärt sig ha respekt för människan. Absolut. Och elefanter på rymmen är väl inte världens grej. MEN vad gör dom i hägn från första början?

EDIT: Och ja, jag kan till viss del förstå föräldrarna vars barn leker ute på tomten när varg finns i närheten. MEN! Hur många fler barn blir hundbitna varje år jämfört med vargbitna?

Hade en diskution på ett forum häromdagen också..
En häst hade anfallit ägarinnan, den hade gjort utfall och varningar och sedan tillslut attackerat.
Då får hon råden "Skjut den", "Jag hade avlivat ögonaböj"
Så vi tar oss alltså rätten att behandla ett djur såpass att den anfaller, för ingen häst föds elak. Dom kan födas skarpa, svåra och yviga. Men aldrig elaka. Vi tar oss rätten att mana djuret (omedvetet) till den punkt att de anfaller. Vi tar oss rätten att hantera djuret med en sådan okunskap att den tillslut säger ifrån.
Och NÄR den anfaller så tar vi oss rätten att skjuta det för det är djuret det är fel på?
Jag blir så förbannad och ledsen.

Jag återger rätten att kalla mig människa.


Kommenterat av: Sandra

Det är sådant som jag skakat på huvudet länge för.. hatar människor som vi beteer oss, djur har det egentligen bättre i det fria, nä då har vi tjuvskyttar som tar dom istället, därför börjar man låsa in djuren. tjuvskyttar finns det för att det är orättvisa och det är fortfarande människans fel att det är så.. nä, vi borde skjuta oss själv istället..

Nä, hur intelligenta är vi då? börjar snacka om att utrota oss sjäva? hur vi än vrider och vänder på det är är vi korkade och gör och tänker korkade tankar..

Ska vi egentligen kalla oss dom smartaste arten som finns? >_<

2010-01-15 @ 15:26:48
http://zitu.blogg.se/
Kommenterat av: Amir Akrouti

sv: jag var bland annat ledsen för att min och paows vänskap slutade på ett sådant urartat sett så det är INTE KONSTIGT ATT JAG RINGDE HENNE. ta reda på fakta innan du ska öppna din äckliga käft och kasta ur dig dumma kommentarer. Jävla idiot...

2010-01-19 @ 12:30:06
http://gaybloggen.com

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: