Att ha en plan

2012-05-23 @ 14:00:00 / Allmänt / Kommentera (0) st
Jag tycker det är oerhört viktigt att ha en plan när man rider.
Och framför allt att hålla sig till den planen.
Mångsidig träning, helst egentligen med olika ryttare, gör hästen mer hållbar.
Om jag med min egen ridstil rider hästen själv 365dagar / år och sen ber någon en dag att rida hästen så är risken för skador stor. Eftersom hästen är så van bara mig så när det kommer en annan ryttare och annan balans är risken att hästen snedbelastar hela passet och kan bli dålig dagen därpå.
Så för att dom ska få en bra egen balans så tycker jag att så mångsidig träning som möjligt är det enda receptet.
Klättra t.ex. Men med försiktighet i början, är hästen ovan så kan man mycket väl få en sträckning eller en överbelastning.

Allt gäller egentligen sunt förnuft.
Som med Marabou nu. Totalt omusklad över rygg, hals & rumpa. Ingen överlinje alls.
Egentligen så skulle man arbetat med honom bara på backen. Men vad händer då när han är musklad och man sitter upp? Jo, man har ganska mycket mer kraft och energi att ta reda på.
Därför har jag lagt upp det så att jag rider ca 2 dagar i rad, longerar en dag och rider en dag. Sen får han vila.
Nu har vi haft lite otur med skador och sådär men nu är vi på G igen.
Nu är planen ut i skog o mark så han får lyfta fötterna, sänka huvudet och jobba med ryggen lite mer naturligt. Både vid hand och uppsuttet.
Muskler ska byggas långsamt och noggrant så dom blir hållbara. Precis som på människor.
Jobbar du med tunga vikter och ett fåtal repetitioner så får du explosiva stora muskler, men blir inte uthållig.
Jobbar du med lätta vikter och fler repetitioner så får du längre muskler som är mer seniga och du blir uthålligare.

Likadant resonerar jag på häst.
Och hitills har alla mina hästar blivit fina tillslut :) Det kanske tar tid, men det är värt den tiden i slutändan för jag har inte haft onödiga skador i form av hältor eller dyl.
Förutom Ådi, men den senskadan hade inte jag kunnat göra något åt.


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: