Jens Fredricson

2012-11-25 @ 12:41:20 / Allmänt / Kommentera (0) st
 
Mannen, myten, legenden.
Jag måste erkänna, Jens har aldrig varit i något större fokus för mig. Nån gång om man har sett honom på tv så har man hoppats på att han ska gå felfritt såklart.
Men det är inte som med Roffe.
Den här clinicen öppnade mina ögon och numer är jag Jens-frälst.
 
Han var så grymt duktig, rättfram, vettig och ett sunt hästtänk.
Jag blev så galet inspirerad om hur jag ska jobba med Enzo och samtidigt hur jag ska jobba med de äldre ridskolehästarna.
 
Hans ridsätt är det som jag vill komma åt men aldrig lyckats med. Att bara flyta med, få bärighet och en rakriktad häst.
Att lossa bogarna och få framåtbjudning.
Nej, det var så sjukt bra!
 
 
Här förklarade han att hans häst fått syn på någonting. Och när det gäller hästar, främst den unga hästen skulle man bara ignorera det och låta den titta.
Samma sak om hästen är rädd för ett hörn ska man inte rida dit, sparka på och göra en grej av det.
Allt hästen lär sig när den är avspänd fastnar, det man försöker lära den när den är spänd försvinner.
 

Allt såg himla lätt ut.

Demonstation av hoppning av unghäst..
Att låta hästen sköta sig själv, han tittade åt ett annat håll och satte bara en framåt bjudning i hästen sen fick den sköta resten.
För att den ska lära sig att taxera själv utan att man ska vara där och greja.
 
Nej, helt otrolig inspiration.
Och nu några bilder på några av de tränande ekipagen.


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: