Unghäst

2012-11-16 @ 14:47:05 / Allmänt / Kommentera (0) st
Just nu läser jag allt jag kan komma över om unghästar och inridning.
 
Jag tänkte försöka hålla mig till tre grundregler.
1. Stressa inte
2. Vanligt sunt förnuft
3. Fråga hellre än gång för mycket än en gång för lite.
 
 
Ett normalt upplägg på en oinriden häst tänker jag mig något sådant här.
(Ponera att hästen är sadel och tränsvan)
 
Vecka 1.
Promenera, lära känna, promenader med träns och sadel.

Vecka 2.
Dra i stigbyglar, lägga tyngd med hjälp av armen, öva att stå på uppsittningspall
 
Vecka 3.
Hänga på försiktigt, stryka hästen på båda sidor om kroppen ovanifrån, bli ledd hängandes
 
Vecka 4. 
Sitta upp, bli ledd i sadeln
 
Detta förutsatt att alla moment går smärtfritt annars backar man självklart.
Efter vecka 4 tänker jag mig att man går tillbaka till att öva med uppsittningspallen, hänga och promenera.
Jag tänker också att man jobbar med hästen 2 dagar. Sedan vila en dag. Jobba 2 dagar. Vila 1. Så att man repeterar en gång innan hästen får en dag ledigt att smälta allt.
Självklart beroende på vad man jobbar med dessa dagar.
T.ex promenera kan man göra tre dagar i rad, det är inget som sliter eller behöver bearbetas då hästen är van detta.
 
Hur tänker ni? Vet att jag har en hel del rutinerade hästmänniskor som läser min blogg. Ni får hemskt gärna lägga lite input =)


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: