90% av hästfolket är armryttare?

2012-09-15 @ 13:51:27 / Allmänt / Kommentera (2) st
Suttit o reflekterat över en sak nu medans jag jobbat.
Efter hoppspecialen igår så sattes en massa tankar igång.
 
Varför rider vi så mycket med armarna?
90% har problem med att hästen inte bjuder framåt, varför tar man då i tygeln med hela armen?
Självklart ska man inte släppa den men ryttare som drar i vänster resp. höger tygel om vartannat så hästen börjar "vagga" med huvudet.
 
Vi pratade om det igår och eftersom vi var så många så när första gruppen galopperade så studerade vi andra hur den gruppen red och tvärtom.
Då sa Monia bland annat att 90% av ryttarna är handryttare.
Som tar och tar och tar och tar i med hela armen istället för att bara vinkla handleden mot sig och stänga handen om tygeln?

Själv har jag nästan motsatt problem. Rider med en öppen hand och tyglarna ute på fingerspetsarna och blir ofta alldeles för mjuk i handen istället för förhård.
Inget av sätten är ju dock bra.
Mitt problem blir att jag "överger" hästen lite.
 
Varför är det så svårt att rida?

Kommenterat av: Pernilla

Då är du precis som jag då Jasmine. Jag är också väldigt mjuk i min hand när jag rider.

2012-09-15 @ 14:00:40
http://spleinsh.blogg.se
Kommenterat av: Anonym

För att folk inte har orken/konditionen att faktiskt rida hästen för skänkel/öppet säte med flexibla höfter framåt mot ett stöd längre fram till hästens mun. Att sitta och korta upp tyglarna på en häst utan framåtbjudning, "fippla" med handen, gnugga ner ärslet i sadeln utan att ge hästen någon som helst ryggfrihet, istället för att låta hästen ridas fram ordentligt på lite generösare tyglar och sen få/ta ett ärligt stöd, ett par bakben som fått chansen att vara verksamma tack vare en ryttare som faktiskt ORKAR RIDA framåt. Det brukar vara problemet i de flesta fall enligt mig... ;) /Tina

2012-09-15 @ 17:05:01

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: