Hoppspecial

2013-01-18 @ 12:00:00 / Allmänt / Kommentera (0) st
På våran ridskola har vi en grupp som kallas "Hoppspecialen" den är en träningsinriktad lektion som inriktar sig på dem som vill tävla framöver.
Imorn om det blir för kallt så ska vi istället prata om vilka mål vi har.
 
Jag har ju redan skrivit om mina mål.
Att innan sommaren hoppa 90cm med Vivack och innan nästa år hoppa en bana på 1m.
 
Men mina dressyrmål har jag inte skrivit.
Mina dressyrmål med Vivack är:
 
  • Få en mer välmusklad hals på Vivack, just nu är han lite "pinnig" i halsen och jag skulle vilja få en snyggare överlinje på honom.
  • Få en bärigare form. Han har lätt för att antingen bli lång och låg eller kort i nacken och bakom handen. Vill få in de där långa bakbenen under rumpan och få halsen mer.. lagom.
  • Kunna göra enkla galoppbyten i vart fjärde steg på rakt spår.
  • Början till galoppiruetter, vi har redan börjat nosa lite på det genom att tänka "pytteliten" volt tillbaka. Problemet är att han blir busig eftersom det är jobbigt. haha.
Det känns som ganska realistiska mål tycker jag. Formen börjar komma och galoppiruetterna också. Kravet är inte att dom ska va jättecentrerade. Men vill kunna ha en marginal på 2m iallafall. Just nu är det 13m. haha.
Halsen och musklerna är också på g nu när han faktiskt börjar få lite hull.
Enkla galoppbyten har jag bara provat på serpentinbågarna men det funkar helt okej. Vi jobbar mycket med rakriktningen och bästa sättet att kolla det är ju galoppombyten =)
 
Får se vad Monia säger om detta.


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: